0
رئیس انجمن نیرو محرکه همگن و قطعات خودرو کشور:
یک سوم واحدهای قطعه‌سازی آذربایجان‌شرقی فعال نیست

رئیس انجمن نیرو محرکه همگن و قطعات خودرو کشور گفت: از ۳۰۰ واحد فعال در حوزه قطعه سازی آذربایجان شرقی، حدود ۱۰۰ واحد به دلایل متعدد فعال نیستند.
دکتر رضا پاشایی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، از آذربایجان‌شرقی به عنوان «قلب تپنده» صنعت و «قطب صنعتی» کشور نام برد و اظهار داشت: متاسفانه عملکرد ضعیف مسئولان منطقه‌ای و بعضا کشوری باعث شده صنعت آذربایجان و صنایع مادر استان با مشکل مواجه شوند.
وی با انتقاد ار عدم اجرای صحیح اصل ۴۴ گفت: براساس این اصل، کارخانه‌ها بایستی از بخش دولتی به بخش خصوصی کارآمد واگذار شود در حالی که شاهدیم از بخش دولتی به بخش شبه دولتی و یا بخش خصوصی نااهل و ناکارآمد رسید و این امر باعث شد کارخانه‌هایی که زیرساخت صنایع کشور را فراهم کرده بودند با مشکلات عدیده ای مواجه شوند.
رئیس انجمن نیرو محرکه همگن و قطعات خودرو کشور در ادامه سخانش با بیان اینکه صنعت قطعه‌سازی کشور در مجموع برای بیش از ۵۵۰ هزار نفر بطور مستقیم اشتغالزایی کرده افزود: ۲۸۰ هزار نفر از این تعداد هم اکنون در وضعیت تعلیق قرار دارند.
وی ارزش روز دارایی‌های قطعه‌سازان کشور در رده‌های یک، ۲ و ۳ و خودروسازان کشور را به ترتیب ۲۵۰ و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان دانست و گفت: قطعه‌سازان کشور در سال جاری ۱۵ هزار میلیارد تومان کسری نقدینگی و بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان نیز طلب از خودروسازان کشور دارند که ۱۰ هزار میلیارد تومان از این مطالبات معوقه محسوب می‌شوند.
وی با اشاره به تولید سمند در آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: تاکنون حتی یک پیچ سمند تولید شده در استان نیز از قطعه‌سازان بومی خریداری نشده است. چرا علیرغم گذشت یک دهه از تولید سمند در تبریز، قطعات ایمنی و فوق ایمنی آن در تبریز تولید نمی‌شود در حالی که اکثر قطعات خودرو در مشهد تولید می‌شود؟ چرا این امر در استان ما که قطب قطعه‌سازی کشور است، عملی نمی‌شود و قطعه‌ای که توان تولیدش را داریم از آمل آورده می‌شود؟
رئیس انجمن نیروی محرک همگن و قطعات خودروی کشور ادامه داد: دلیل این اتفاق بخاطر حضور مافیاها در استان است که فقط به منافع خود فکر کرده و منافع استان و مردم را در نظر نمی گیرند چرا که وقتی تولید قطعات ایمنی و فوق ایمنی خودرو در استان ما تولید می شود باید در ساخت خودرو نیز از این قطعات استانی استفاده شود.
پاشایی ادامه داد: در حضور استاندار و نمایندگان استان در همین اتاق در شورای گفت وگو قرار شد از ایران خودرو خواسته شود قطعات ایمنی و فوق ایمنی این خودروسازی در آذربایجان‌شرقی تولید شود، اما تا امروز شاهد برداشته شدن هیچ گامی در این زمینه نبوده‌ایم. خوشبختانه بعد از آخرین جلسه‌ای که با رییس قوه قضاییه داشتیم، ظاهرا خبرهای خوشی به گوش می رسد و به دنبال پیشنهاد ساپکو قرار است خط جوشکاری و رنگ بدنه در استان ما راه‌اندازی شود.
وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه تامین بنزین موردنیاز خودروها از دغدغه‌های اصلی مردم است، افزود: دنیا با سرعت هرچه تمام تر به سمت تولید خودروهای برقی و هیبریدی حرکت کرده است. از سوی دیگر ایران از کشورهای مختلف دنیا مانند کره مطالباتی در رابطه با فروش نفت دارد که در شرایط فعلی می‌تواند در قبال این پول، تکنولوژی تولید خودروهای هیبریدی را دریافت کند.
رئیس انجمن نیرو محرکه همگن و قطعات خودرو کشور از تولید موتورهای ۴۷۵ دیزلی در آذربایجان‌شرقی خبر داد و گفت: براساس آمار اعلامی، سالانه حدود ۳۰ هزار دستگاه موتور کامیون‌ و تریلی در این کارخانه تولید خواهد شد که ارزش افزوده و اشتغالزایی بالایی را در استان رقم می‌زند.
وی اضافه کرد: براساس تصمیمات اتخاذ شده، گیربکس این موتورها نیز در کارخانه چرخشگر تبریز تولید خواهد شد.
پاشایی با اشاره به اینکه یک موتور حداقل از ۲۰۰ قطعه مختلف تشکیل یافته، گفت: اگر قطعات مورد نیاز این موتور در استان خودمان تولید شود حداقل ۲۰۰ کارگاه و واحد قطعه‌سازی استان را فعال می‌کند.
وی با بیان اینکه معیشت مردم اولین مشکل و اولویت جامعه امروز است که با اشتغال‌زایی حل می شود، تصریح کرد: انقلاب صنعتی چهارم موضوع جدیدی است که نیازمند پژوهش و روش های نوین است و با توجه به کاهش سطح مطالعه و پژوهش در کشور ما که نشانگر کاهش انگیزه مردم است، مسئله ای جدی به شمار می آید.
رضا پاشایی با اشاره به اینکه انجمن قطعه سازان اولین قشری است که توانسته در حوزه صنعت اشتغال زایی کند خاطرنشان کرد: برگزاری میز سوم خودرو در استان و تلاش های انجمن قطعه سازان برای ایجاد کارهای تیمی قدم موفقی در زمینه اشتغال زایی در حوزه صنعت بوده است.
وی با بیان اینکه اگر مطالبات به موقع پرداخت شود بیش از ۵۰ درصد مشکلات قطعه سازان رفع می شود، گفت: وجود برخی از بدقولی ها و سنگ اندازی ها در روند پرداخت مطالبات مشکلات زیادی را برای قشر قطعه سازان به وجود می آورد.
وی تأکید کرد: اولویت های من در مدیریتم سه عامل مهم است که در رشد صنعت قطعه سازی نیز تاثیر دارد این سه مورد هم شامل ایجاد قراردادهای برد ـ برد، پرداخت ال‌سی و پرداخت به قیمت روز می شود.

دکتر رضا پاشایی: پدرخوانده ها برای اصولگرایان لیست بسته اند