0
دولت به دنبال حمایت از کارگاه های کوچک قطعه سازی باشد

دکتر رضا پاشایی در گفتگو با اصحاب رسانه در تبریز با اشاره به وضعیت صنعت خودرو و قطعه سازی استان اظهار داشت: متأسفانه وضعیت خودروسازی استان مناسب نیست. اکثر قطعه سازان و تولیدکنندگان این عرصه با مشکل نقدینگی مواجه هستند و این باعث شده تولید ضعیف شود و تعدادی از پرسنل هم کنار گذاشته شوند.
رئیس انجمن نیرو محرکه همگن و قطعه سازان کشور با تأکید بر تأمین نقدینگی در عرصه تولید آذربایجان شرقی، خاطر نشان کرد: دولت چندان کارآمد نیست چرا که از لحاظ رونق اقتصادی خیلی از طرح ها با شکست مواجه شده اند. اگر به خوبی نگاه کنیم به این نتیجه می رسیم که دولت برای صنعت برنامه خوب و منسجمی نداشته و نتوانسته دغدغه های این عرصه را حل کند.
پاشایی با انتقاد از روند واگذاری ها به بخش خصوصی و اجرای اصل 44 قانون اساسی از سوی دولت گفت: دولت با اقدامی غیر اصولی، صنایعی که قبل از انقلاب اسلامی ایجاد شده بود را دچار مشکل کرد. به عمین خاطر لازم است شرکت های دارای برند و تاریخچه را از روطه ورشکستگی نجات دهند. اگر این صنایع مادر نتوانند خود را سرپا نگه دارند، قطعا صنایع دیگر هم از پا خواهند افتاد.
وی افزود: جالب است بدانید که خودروی سمند در تبریز تولید می شود، اما حتی پیچ ساده این خودرو یا قطعه مربوطه اش از تبریز تأمین نمی شود و طرح این مسائل باعث شده که معاون ایران خودرو ابراز علاقه مندی اش را جهت ایجاد یک سری از مجموعه های خودرو در شهر تبریز نشان دهد و تصمیم بر این شد که اولا راه اندازی خط تولید جوشکاری، مونتاژ و رنگ بدنه سمند در شهر تبریز اتفاق افتد که الان در حال حاضر هم دنبال سرمایه گذار هستیم که مکاتباتی هم در این بخش صورت پذیرفته است.
وی در ادامه گفت: توانستیم طی مذاکراتی با مقام عالی وزارت صمت و مسئولان استانیِ؛ توافق نامه ای میان ایران خودرو دیزل و ایدم بسته شود تا موتورهای دیزلی برای تریلی ها به تعداد 3 هزار دستگاه در ایدم تولید شود. به عبارت دیگر به دنبال احیای صنعت قطعه سازی در استان هستیم.


رئیس انجمن نیرو محرکه همگن و قطعه سازان آذربایجان شرقی ادامه داد: وظیفه اصلی دولت بسترسازی برای صنعت و اقتصاد کشور است. قرار بود 20 تا 30 درصد از محل هدفمندی یارانه ها را در حوزه صنعت هزینه کنند که انجام نگرفت و به همین دلیل است که صنعت روز به روز محکوم به شکست می باشد.
وی خاطر نشان کرد: دولت باید به تبع روش کشورهای توسعه یافته، وام های بی بهره یا کم بهره در اختیار صنعت بگذارد و برنامه توجیهی صنعت را بشنود و بررسی کند و در کنار آنها کیفیت بالا با تکنولوژی روز دنیا را مطالبه کند. در غیر این صورت هیچ حالتی به سوی رشد اتفاق نمی افتد و هیچ گامی برای صنعت برداشته نمی شود چون راهی جز این نیست و این وظیفه دولت است که این راه را هموار کند و بستر لازم را برای صنعت فراهم سازد.
پاشایی افزود: اعتقاد بر این دارم که باید خودروسازان استان به دنبال آینده باشند. متأسفانه اگر در مورد صادرات بخواهیم صحبت کنیم باید اذعان داشت که دانش تولید خودرویی در کشور مانسبت به سایر کشورهایی که صاحب تولید و فناوری در عرصه خودروسازی هستند چند دهه پایین تر است. حتی ماشین آلات ما نیز نسبت به سایر کشورها پایین هستند.
وی با بیان این که با وضعیت کنونی خودروسازان کشور در هیچ حوزه ای چه از نظر کیفیت، چه ظرافت و قیمت، توان رقابت ندارند تصریح کرد: اولین گامی که باید برداریم این است که خودروهای تولید شده را نسبت به شأن و منزلت شهروندان خود از لحاظ کیفیت بالا ببریم که این اتفاق نیفتاده و تولیدات داخلی نیاز مشتریان داخلی را تأمین نمی کند و تا زمانی که در این باب، خودمان از محصولات تولیدی مان احساس رضایت نداشته باشیم، فکر کردن به صادرات خودروهای داخلی، فکری بیهوده است.
پاشایی تصریح کرد: بهتر است از دولت بخواهیم دست از صنعت بردار و تا زمانی که دست دولت در چرخه خودروسازی کشور باشد، پیشرفتی حاصل نمی شود. تا زمانی که تشکل مافیایی یا تفکر حاکمیتی در روند کار قطعه سازان و خودروسازان باشد، هیچگونه رشدی حاصل نمی شود.
وی در پایان گفت: باید بسترسازی لازم توسط دولت برای صنعت در جهت تولید و ارتقای کیفیت اتفاق افتد. برای نجات از این وضعیت در بخش صنعت، این سه روش را باید سرلوحه کار خود قرار دهیم؛ اول برد برد بودن قرارداد میان قطعه ساز و خودروساز، دوم نحوه پرداخت به صورت سیستماتیک، راه اندازی ال سی های داخلی که پرداخت ها منوط بر قوانین آن اعمال شود. سوم به روز کردن قیمت قطعات و مجموعه هاست. دولت اگر این سه مورد را اجرایی کند، نتیجه مثبت خواهد بود.

دکتر پاشایی: مجلس تنها نهادی است که می تواند کشور را اصلاح کند